torsdag den 26. december 2013

Snedronningen

Yuki no Joou - The Snow Queen


Disney's Frost eller på engelsk Frozen har lige fået premiere og folk kalder det den bedste Disney animationsfilm siden deres renæssance periode i 1990'erne. Men den har jeg desværre ikke fået set endnu og det her er jo en animeblog, så jeg har i stedet set nogle afsnit af den japanske udgave af Snedronningen fra 2005, der er måske mindre sang, men den er en del mere tro mod oplægget for puristerne iblandt os (så tro en anime på 36 afsnit nu kan være mod et mindre eventyr).


Det er jo oprindeligt et H.C Andersen eventyr, men jeg kan ikke rigtig drage sammenligner til det eventyr jeg allerede har skrevet om på bloggen da den anden er en gammel film og det her er en forholdsvis ny serie. De 2 Dezaki serier jeg har skrevet om indtil videre kan jeg heller ikke rigtigt sammenligne med det da de er sports serier fra starten af 1970'erne. Så jeg kan vel lige så godt bare gå i gang.

Siden det nu er Snedronningen som man jo burde kende så tror jeg bare jeg springer resume over. Vi følger som i ved pigen Gerda der tager af sted mod det kolde nord for at finde vennen Kai der blev forhekset af en splint af Snedronningens spejl.

Der er altid en lille historienørd der nager i baghovedet når jeg ser sådan nogle ting her, magi har jeg ingen problemer med, men hjemlandet i serien er ret tydeligt Danmark, set med nutidige japanske briller baseret på turistpostkort. Til andre folk, forsøg at glemme det og nyd den for hvad den er i stedet.
Tryk på billedet for at se den større og kig på tavlens tekst


Det er jo en NHK familie serie og ikke en late night anime for otaku så den er anderledes end hvad jeg ellers kender fra perioden. Men der er egentlig en grund til at jeg ser hvad jeg ser, fordi den her er rimelig langtrukkent og episodisk med et ugens problem Gerda skal overkomme for at komme videre i sin rejse mod nord. Historien afviger naturligvis fra oplægget. men hvis man ser det som en eventyrserie til børn er den ret god, men som en serie til voksne animefans med mange serier under bæltet fungere den ikke, den er bare ikke det vi søger ved anime.
Dezaki prøvede og man kan også se hans håndelag skinne igennem nogle gange, men egentlig er denne anime bare ikke for mig.

Nu er den her tekst jo ikke for at fortælle om hvad eventyret handler om men mere et lille indlæg om anime-serien, så jeg har egentlig ikke så meget mere at sige, men hvis hvis i gerne sådan vil læse Snedronningen i stedet for at se den, så er det jo heldigt at jeg har linket lige her:
http://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/snedronningen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar