søndag den 15. december 2013

Ah! My Goddess - animeklassikeren, 1993, julespecial

One waifu to rule them all!


Det er 3. søndag i advent og hvordan fejrer man bedre julens komme og plejer sine tømmermænd efter for meget snaps end ved at se anime?
Denne søndag er om en af de mest kendte magical girlfriend, en rigtig yamato nadeshiko. Den perfekte dørmåtte kæreste for unge japanske mænd!
Tilsat en knivspids nordisk mytologi af en forfatter der nok aldrig har læst sin Edda.
Det er nemlig rigtigt, tid til Ah! My Goddess!

Keiichi er en studerende der er ulykkelig over at mangle en kæreste. Han kommer ved et tilfælde til at ringe Gudindernes hjælpelinje op og ud af ingenting dukker den smukke gudinde Verdande Belldandy op i værelset, hun giver ham et ønske og naturligvis ønsker han sig at hun bliver hans kæreste og flytter ind hos ham, og ønsket bliver mærkeligt nok opfyldt.

Egentlig er der ikke rigtigt noget plot at spoile, for der sker ikke rigtigt noget før de sidste 2 episoder hvor jeg har sparet på teksten, men har en mere fyldelig beskrivelse af de 3 første afsnit

Første afsnit foregår i det tidligere forår og har derfor titlen Moonlight and Cherry Blossom
Efter at Keiichi bliver smidt ud kollegiet fordi han overtrådte reglen om piger derinde, fører Belldandy ham til et gammelt tempel.
Det lykkes ham at få feber så hun rigtigt kan pleje ham, og få dårlig samvittighed fordi han jo fik feber fordi hendes tilstedeværelse fik ham smidt ud af kollegiet.
Hun får så gjort templet beboeligt igen, så han har et sted han kan lege far, mor og børn med sin perfekte waifu. Men nu er den ova 5 episoder ikke bare 1, så for at få for at holde ham fra norne-booty indtil videre kommer hans søster Megumi forbi og vil bo der "en uges tid."
Det er så blevet sommer i episode 2 ved navn Midsummer Night's Dream (som i En Skærsommernatsdrøm). Sommer betyder strandture!
Vi ser Belldandys storesøster Urd for første gang. I modsætning til Belldandy har Urd en personlighed. Hun betragter sig selv som værende en kærlighedsgudinde og forsøger at føre Belldandy og Keiichi tættere sammen.
Naturligvis bringer hun mest kaos med sig og kommer til at gøre Keiichi forelsket i en anden. Men den ægte kærlighed overvinder alt!
Selvfølgelig ender det med Urd bliver tvunget til at bo på jorden og flytter ind hos Keiichi og Belldandy.
Urd, best girl!
Episode 3 Burning Hearts on the Road
Belldandy har også en lillesøster, hun hedder Skuld og arbejder med debugging.
Hun er stresset og ensom fordi hendes søstre er på jorden, så hun kommer forbi for at få Belldandy hjem. Hun er naturligvis også en meget mere interesant person end sin storesøster. Men når der allerede er Keiichi og hans søster som ingeniørtyper så kunne det måske have været godt for plottet hvis Skuld ikke var.
Der er også et plot med et dragrace hvor præmien åbenbart er Belldandy i sin klub, hvilket naturligvis giver mening for kvinder skal ikke selv bestemme hvad de skal lave.

Skuld, also best girl!

Nu er det jo en julespecial og det kræver vel en eller anden form for noget jul og det kommer her i de sidste 2 episoder. Evergreen Holy Night og For the Love of Goddess.
Der er sne udenfor, hvilket Skuld og Urd udnytter til en meget alternativ snekamp. Der er så ingen sne overhovedet udenfor grunden. Det viser sig at være en bugs skyld, og der bliver ved med at komme flere bugs så længe Belldandy og Keiichi er tæt på hinanden, så indtil videre er de nødt til holde sig fra hinanden.
Gud hjemkalder Belldandy for at løse problemet, så de har kun 3 dage tilbage hvor de ikke engang kan se hinanden uden at bringe folk i livsfare!

Det er nemlig rigtigt, fodr ham!
Jeg har altid hadet Belldandy, den værste hovedperson i animehistorien, altid hvad kan jeg gøre for Keiichi, hun er ikke en kæreste, men en hushjælp på så mange piller at hun har mistet alt sin personlighed og blevet en naiv dukke. Hun er en type visse japanske mænd uden kærester længes efter, og jeg er nødt til at sige her, der er sgu en grund til at de ikke har en kæreste!
Jeg har tit undret mig når jeg så Belldandy cosplay, er det sådan et ideal kvinder forsøger at opnå?
Jo jeg kan godt se det tøj er praktisk når man assisterer til et motorløb!
Taget i betragtning af at det er det er en romantisk seinen ova fra første halvdel af 1990'erne er den ikke så ringe igen, man kan godt holde ud at se den endnu, den er såmænd også bedre end de fleste nyere magical girlfriends anime, dermed sagt er den faktisk ikke videre god, og jeg undrer mig over mangaen har kunne køre siden 1988. Jeg føler intet for hovedpersonerne, jeg griner ikke med dem og jeg græder ikke med dem og jeg synes den åh så dramatiske afslutning er lettere plat. Men den kan ses og er en god repræsentant for sin genre og kan overstås på en eftermiddag.
Rigtige gudinder tager ikke backup!
Hvis man gerne vil have en romantisk ova til fyrene fra 1990'erne med en blank hovedperson, magi, søde piger og skøre indfald, så vil jeg helt klart anbefale Tenchi Muyo! i stedet.
Den her tekst er postet 3 uger efter jeg skrev den, og den fik mig til at hade tegnefilmsmediet så meget at jeg kun har set 2 ting i mellemtiden, den ene er Tokyo Godfathers og den anden er en Attack on Titan ova. Jeg skulle egentlig have postet et juleindlæg hver søndag i advent, men denne forfærdelige ova serie ødelagde den plan.

2 kommentarer:

  1. Så fik jeg set "A.M.G. The Movie" igen, og jeg vil stadigvæk holde ved at den faktisk fungerer - i modsætning til al andet Ahh My Goddess, som jeg også synes er frygteligt sukkersødt. Filmen præsterer på en eller anden måde at få den nordiske mytologi til at give det hele et pift, som gør tingene knap så forudsigelige, og så er den også en hel del mere dyster end alt det andet. Ragnarok er altid godt. Og soundtracket er nok hovedårsagen til at jeg faldt for "The Movie": Det er blændende godt limet sammen med dét der sker på skærmen og virkeligt velskrevet, sammenlignet med så meget andet standard dåseviolinsuppe som vi kender det fra amerikanske film.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal også have taget mig sammen til at se filmen på et tidspunkt, men så meget anime, så lidt tid (og så mange kattevideoer på Youtube).

      Slet