I USA blev både præsidentkandidat Bobby Kennedy og Martin Luther King skudt og dræbt af attentatmænd.
I England havde den psykedeliske Beatles film Yellow Submarine premiere. Protesterne mod Vietnam-krigen tog til over hele verden. I Danmark fik den første Olsen Banden film premiere med en slut skjult samfundskritik.
Det kan faktisk være ret svært at finde ud hvilken titel en anime har, japanere skriver jo på japansk og selv om de bruger latinske bogstaver kan det være lidt af et gætværk hvordan det skal oversættes, men altså filmen er også kendt som Horus: Prince of the Sun, The Little Norse Prince, Little Norse Prince Valiant, The Little Norse Prince, The Adventures of Hols: Prince of the Sun. Kald den hvad du vil, jeg har ikke svaret på hvad den hedder :D
Toei havde jo set hvordan Tezuka ændrede alt i 1963 med billigt produceret tegnefilm, hvor man havde sparet på alt. Toei var jo vant til at lave dyre film i Disney stilen fyldt med detaljer og sange, men kunne se skriften på væggen og rekonstruerede firmaet, så der var en afdeling der lavede billige tv-serier og en der lavede film, der også mere lænede sig ind over den nye stil og brugte limited animation, pengene var jo gode der (troede man).
Under produktionen af Gulliver's Travels Beyond the Moon, var der en uoverensstemmelse mellem ledelse og animatorerne om fyringen af en kvindelig ansat der blev afskediget fordi firmaet mente hun skulle blive hjemme og være husmor, de unge animatorer lavede en fagforening med folk som Hayao Miyazaki og Isao Takahata blandt de ledende medlemmer.
I 1965 blev film afdelingen delt op i 2, den ene for at lave Cyborg 009, den anden, de unge fagforeningsfolk eller problemmagerne som de blev set fra studiets side blev sat til at lave Hols, så kunne de heller ikke så let påvirke de andre medarbejdere. En spillefilm fra Toei skulle tage cirka 8 måneder at lave, og Cyborg 009 teamet nåede da også sin film som jeg har skrevet om og en igen året efter plus en serie i 1968.
Hols derimod nåede det ikke sit mål. Den blev forsinket og senere sat på pause og til sidst gjort færdig nødtørftigt færdigt med 40 minutters handling aldrig animeret og par scener bare med panoreringer.
Den kom endeligt i biograferne efter 3 år i 1968 uden megen fanfare og blev trukket ud af biograferne igen allerede efter 10 dage.
Den er den dag i dag den film fra Toei Animation der har indspillet færrest penge i biograferne. Instruktør Isao Takahata og andre ledende folk blev udpeget som syndebukke og degraderet, de havde jo længe været en torn i øjet på firmaet. Takahata fik at vide han aldrig kom til at instruere igen. Inden for få år havde de alle forladt Toei.
Hvorfor skriver jeg så meget om et flop?
Produktionen havde et meget fladere hierarki end normen, hvor animatorerne blev taget med på råd og lyttet til. Mens instruktøren også selv havde en meget mere kreativ rolle i dette projekt end tidligere.
Billedkomposition og kinematografi havde indtil den her film heller ikke været anset som værende vigtigt i japanske tegnefilm, men folk som Hayao Miyazaki og Jiro Yoshimura ændrede det visuelle udtryk for evigt.
Filmens figurer var dybe og havde flere facetter.
Det var jo en dybest set en film for voksne i modsætning til de "barnlige manga film" der var lavet indtil da, den ramte tidsånden med modkulturen hos de venstreorienterede intellektuelle især i universitetsmiljøet.
Nu om dage er den anset som den bedste af Toei Animation filmene og bliver af nogle folk anset som værende den eneste tegnefilm der var en del af den Japanske Nye Bølge af film.
Mange af folkene der lavede filmen, deriblandt Miyazaki var glade for at få chancen i en spillefilm, da fremtiden for tegnefilm på det tidspunkt lå i tv, så de folk anså det som sidste mulighed for at lave en spillefilm nogensinde. Hvilket folk i dag måske griner af, men sandheden er at perioden fra midt i 1960'erne og op til 1980'erne bliver anset som værende en mørk tid for tegnefilm i biograferne, hvor selv Disney var tæt på at smide håndklædet i ringen.
Filmen foregår i en mytologisk jernalder i noget der svarer til Norden. Hvor den onde dæmon Grunwald forsøger at dræbe hele menneskeheden. Han tilbyder drengen Hols at blive sin hjælper, sin "lillebror". Hols nægter naturligvis og bliver næsten slået ihjel og ender ved tilfælde i en landsby.
Grunwald sender pigen Hilda som han kalder sin lillesøster ind i pigen for at skabe splid.
Jeg kan naturligvis godt afsløre det ender i en gigantisk kamp mellem godt og ondt.
Hols er jo på mange måder en klassisk helt, men i sidste ende kræver det hele samfundet i fælles kamp for at det skal kan lykkes.
Hilda er ikke en femme fatale, men lærer i landsbyen empati og kærlighed at kende og bliver påvirket af sine omgivelser, i modsætning til Tezuka's figurer der er meget fastlåst af deres skæbner lærer hun at bryde fri.
Man kan godt se at der er et par scener hvor der i stedet for bevægelse lader man kameraet panorere hen over et still billede, på grund der ikke var råd til at animere den, men det fungere alligevel. Mens resten af filmen var meget flot for sin tid
Ser man den her film og kender sin Ghibli så kan man godt hvor mange budskaber og figurtyper stammer fra. Det her er måske første store skridt mod den storhed. En film jeg råder alle tegnefilmsfans til at se!
1968 var året hvor den første sportsanime fik premiere, Kyojin no Hoshi eller Star of the Giants, mangaen var bestilt af et konglomerat der ejede baseball-holdet Yomiuri Giants, og forøvrigt også tv-stationen serien blev vist på, de ejede også en af landets største aviser, jaja nu mistænker jeg dem ikke for at skamløst reklamere for egne produkter hele tiden, men jeg ville gøre det!
Der kom også en film om HC Andersen, The World of Hans Christian Andersen eller Andersen Monogatari.
I 1965 blev film afdelingen delt op i 2, den ene for at lave Cyborg 009, den anden, de unge fagforeningsfolk eller problemmagerne som de blev set fra studiets side blev sat til at lave Hols, så kunne de heller ikke så let påvirke de andre medarbejdere. En spillefilm fra Toei skulle tage cirka 8 måneder at lave, og Cyborg 009 teamet nåede da også sin film som jeg har skrevet om og en igen året efter plus en serie i 1968.
Hols derimod nåede det ikke sit mål. Den blev forsinket og senere sat på pause og til sidst gjort færdig nødtørftigt færdigt med 40 minutters handling aldrig animeret og par scener bare med panoreringer.
Den kom endeligt i biograferne efter 3 år i 1968 uden megen fanfare og blev trukket ud af biograferne igen allerede efter 10 dage.
Den er den dag i dag den film fra Toei Animation der har indspillet færrest penge i biograferne. Instruktør Isao Takahata og andre ledende folk blev udpeget som syndebukke og degraderet, de havde jo længe været en torn i øjet på firmaet. Takahata fik at vide han aldrig kom til at instruere igen. Inden for få år havde de alle forladt Toei.
Hvorfor skriver jeg så meget om et flop?
Produktionen havde et meget fladere hierarki end normen, hvor animatorerne blev taget med på råd og lyttet til. Mens instruktøren også selv havde en meget mere kreativ rolle i dette projekt end tidligere.
Billedkomposition og kinematografi havde indtil den her film heller ikke været anset som værende vigtigt i japanske tegnefilm, men folk som Hayao Miyazaki og Jiro Yoshimura ændrede det visuelle udtryk for evigt.
Filmens figurer var dybe og havde flere facetter.
Det var jo en dybest set en film for voksne i modsætning til de "barnlige manga film" der var lavet indtil da, den ramte tidsånden med modkulturen hos de venstreorienterede intellektuelle især i universitetsmiljøet.
Nu om dage er den anset som den bedste af Toei Animation filmene og bliver af nogle folk anset som værende den eneste tegnefilm der var en del af den Japanske Nye Bølge af film.
Mange af folkene der lavede filmen, deriblandt Miyazaki var glade for at få chancen i en spillefilm, da fremtiden for tegnefilm på det tidspunkt lå i tv, så de folk anså det som sidste mulighed for at lave en spillefilm nogensinde. Hvilket folk i dag måske griner af, men sandheden er at perioden fra midt i 1960'erne og op til 1980'erne bliver anset som værende en mørk tid for tegnefilm i biograferne, hvor selv Disney var tæt på at smide håndklædet i ringen.
Filmen foregår i en mytologisk jernalder i noget der svarer til Norden. Hvor den onde dæmon Grunwald forsøger at dræbe hele menneskeheden. Han tilbyder drengen Hols at blive sin hjælper, sin "lillebror". Hols nægter naturligvis og bliver næsten slået ihjel og ender ved tilfælde i en landsby.
Grunwald sender pigen Hilda som han kalder sin lillesøster ind i pigen for at skabe splid.
Jeg kan naturligvis godt afsløre det ender i en gigantisk kamp mellem godt og ondt.
Hols er jo på mange måder en klassisk helt, men i sidste ende kræver det hele samfundet i fælles kamp for at det skal kan lykkes.
Hilda er ikke en femme fatale, men lærer i landsbyen empati og kærlighed at kende og bliver påvirket af sine omgivelser, i modsætning til Tezuka's figurer der er meget fastlåst af deres skæbner lærer hun at bryde fri.
Man kan godt se at der er et par scener hvor der i stedet for bevægelse lader man kameraet panorere hen over et still billede, på grund der ikke var råd til at animere den, men det fungere alligevel. Mens resten af filmen var meget flot for sin tid
Ser man den her film og kender sin Ghibli så kan man godt hvor mange budskaber og figurtyper stammer fra. Det her er måske første store skridt mod den storhed. En film jeg råder alle tegnefilmsfans til at se!
1968 var året hvor den første sportsanime fik premiere, Kyojin no Hoshi eller Star of the Giants, mangaen var bestilt af et konglomerat der ejede baseball-holdet Yomiuri Giants, og forøvrigt også tv-stationen serien blev vist på, de ejede også en af landets største aviser, jaja nu mistænker jeg dem ikke for at skamløst reklamere for egne produkter hele tiden, men jeg ville gøre det!
Der kom også en film om HC Andersen, The World of Hans Christian Andersen eller Andersen Monogatari.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar