fredag den 20. september 2013

Gin no Saji - Silver Spoon, Anime sommersæsonen 2013

Kommentar til de anime serier jeg fik set til ende i sommersæsonen 2013

 

Gin no Saji eller Silver Spoon

Produceret af A-1 Pictures, 11 episoder, baseret på en manga.
Normalt ville en slice of life anime om en landbrugsskole på Hokkaido, langt væk fra Tokyo ikke få meget opmærksom, men det er her er baseret på en manga skrevet af Hiromu Arakawa, skaberen af Fullmetal Alchemist en af de mest populære serier overhovedet. Så allerede inden serien gik i gang annoncerede de at der ville komme en del 2 allerede til januar, og der er annonceret en live action film også.



Faktisk undrer jeg mig over hvorfor den bliver vist kl 0.45 på noitaminA blokken i stedet for om dagen for den uden problemer ses af hele familien, jeg tror faktisk ville den ville blive meget populær hvis den blev vist i dagtimerne, men nu er jeg ikke jo ikke i anime-branchen så hvad ved jeg?

Egentlig er plottet meget enkelt vi følger Hachiken, en storbydreng fra Sapporo der tager langt ud på landet for at gå gymnasium, et landbrugsgymnasium, af den ene grund at den har en kostskole afdeling og han vil bare væk hjemmefra.



Gennemgående tema er han ofte tager andres problemer på sine skuldre selv om han ikke kan overskue sine egne. Det er naturligvis ofte også lettere med andre problemer. Men jeg synes også at man kan se at hen over serien lærer han at stole på andre og løse problemer i fælleskab.

Et andet tema er naturligvis hans forhold til dyrene, de andre elever på skolen kommer jo fra gårde og fødevareproducenter og er vant til opdrætte dyr til spisning, men det er han jo ikke og skal vænne sig til at de ikke er kæledyr. Der er han jo repræsentant for tilskueren altså os. Så når han tager skolen rundt for at få finde ingredienser til at lave pizza er det for at vise os hvor det kommer fra og hvordan de bliver lavet.
Når han laver bacon fra en gris han selv har opfostret og givet et navn er det for at vise os at sådan er det.
Serien formår at gøre på en underholdende måde så det ikke føles som undervisning.

Nu er det her jo ikke en forfærdelig skoleharem, men der skal alligevel være plads til en pige Hachiken kan forelske sig i, hun hedder Aki og elsker heste. Normaltvis er tv anime ikke et sted hvor ting bliver underspillet med små detaljer, følelser skal som regel kastes i hovedet med 120 km i timen så alle forstår pointen, "tell, don't show" virker til at være et mantra i industrien. Derfor er det forfriskende at se deres spirende forhold fortalt bare via mimik. Jeg kan se at instruktøren også instruerede Sword Art Online, så jeg gætter at det ikke var ham der fik de detaljer ind :P


Det er jo en slice of life, så det der skal holde serien er oppe er dens personer, og det må jeg sige fungerer godt, jeg kan forholde mig til dem, de er rigtige personer med dybte og følelser. De udvikler sig også. Hachiken som hovedperson udvikler sig meget, både ved egen hjælp og hans omgang med de andre personer.

Hvad kan jeg sige mere? Nok min favoritserie denne sæson. Den er meget anderledes end Fullmetal Alchemist, men de har spændende personer til fælles.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar