mandag den 9. september 2013

Princess Knight - animeklassikeren, 1967

1967, The Sommer of Love, hvor der blev åbnet for nye tanker og muligheder, og det jo heldigt at denne anime fortæller piger at de også kan blive hvad de vil.

Endnu en Tezuka serie, han var jo aktiv med flere serier af gangen og fuld mangaproduktion på samme tid.
Denne gang skal jeg skrive om en shoujo serie, en af de første anime-serier målrettet pigerne.
Den er sin opbygning mere simpel end de 2 andre serier fra Tezuka jeg har nævnt, og det er en god ting synes jeg, den har lettere ved at komme frem med sit budskab når det ikke bliver mudret til.
Dybest set er det en serie om en eventyrlysten pige der oplever en masse forskellige spændende ting.
Serien handler om en prinsesse som egentlig hedder Sapphire, men egentlig mest bliver kaldt Prince Knight (eller Princess Knight naturligvis), som har har "hjertet" fra både en pige og en dreng, og er nødt til være klædt ud som en dreng fordi piger ikke kan arve tronen.
Ikke at nogle af de faste figurer (i starten) tvivler på at hun er en pige, for det ved de hun er, og det er sådan set kun i fokus når den onde Hertug Duralumon og hans håndlanger Baron Nylon forsøger at bevise at hun er pige, så de kan få magten i landet.

Seriens fokus er i virkeligheden en pige der tager ud på en masse forskellige eventyr og viser det er lige meget om man er pige eller dreng, på sin vis var hun lidt en japansk Pippi. Eventyrerne hun tager på er ofte inspireret af europæiske folkeeventyr, klassisk litteratur og Disney film. Den er mindre voldelig end de andre titler jeg har gennemgået, men tag ikke fejl, folk forsøger at slå hende ihjel hele tiden og der dør skam også folk engang imellem, men ikke mere end man kunne forvente i en eventyrverden.

Når jeg ser den her serie i dag, kan jeg jo godt at se at uden Princess Knight ville vi aldrig have fået Rose of Versailles og Revolutionary Girl Utena, deres slægtskab er meget tydeligt.
Tezuka voksede op i byen Takarazuka der har en berømt revy hvor alle rollerne spilles af kvinder, hvor de spiller store musicals, og det teater har fået æren for megen inspiration hos Tezuka deriblandt Princess Knight figuren i drengetøj, men også teatrets fortællerstil og kostumer generelt..

Hvor Astro Boy er et ideal man ikke kan opnå, det perfekte buddhistiske ikon, er Sapphire et skrøbeligt menneske med fejl og mangler men kæmper alligevel med sværd med de konsekvenser det måtte have det ene øjeblik, og er i fin kjole som ingen genkender hende i så hun kan danse med drømmeprinsen det næste.
Anime er generelt ikke god til at fortælle historier om stærke piger der kan hvile i sig selv, men når det sker er det ofte ikonisk anime, og det synes jeg også gælder her.

Egentlig har den tekst været den sværeste at skrive indtil nu, hvilket er lidt mærkeligt eftersom det er den anime der har sagt mig mest, jeg har bare haft svært ved at præsentere læserne for essensen af animeen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar