onsdag den 7. januar 2015

Yuri Kuma Arashi, episode 1 Never Back Down On Love

Jeg har længe ville gennemgå en helt serie med en episode af gangen hver uge, både for at gå mere i dybden med en serie, og for at have indhold til bloggen i de perioder hvor jeg ikke rigtigt ser meget anime jeg kan skrive om (som nu). Jeg har så længe ville gøre det med Utena, som er en favorit blandt mange fans af klassisk anime, men Kunihiko Ikuhara's nyeste anime blev så annonceret her til januar 2015 så det bliver den, den bliver også kun 12-13 episoder, så det er forholdsvis let at afslutte hvis det ikke fungere. I modsætning til det meste af hvad jeg skriver om, vil jeg anbefale jer at se episoden jeg omtaler, inden i læser min tekst for at få den fulde oplevelse, for både teksten og de rigtigt mange billeder kommer til at afsløre meget.


Den er faktisk baseret på en rigtig trekantet bygning, http://hibiyal.jp/hibiya/index_e.html

Jeg har ikke læst i den manga der er udkommet i forbindelse med serien, og jeg aner ikke hvad Ikuhara forsøger at fortælle med serien, så mine teorier kan være skudt langt forbi, især her i starten, men det skal ikke afholde mig fra at komme med dem, og jeg indbyder også læserne til at komme med deres, både her i kommentarerne eller bare indsend et link hvis du har skrevet om dem et andet sted.

Referat

For længe siden eksploderede asteroiden Kumaria (Kuma betyder bjørn), og resterne fra den faldt mod Jorden, hvilket fik planetens bjørne til at angribe menneskene, som derfor byggede store mure for at beskytte sig. I nutiden har de 2 bjørne Ginko Yurishiro og Lulu Yurigasaki forklædt sig som mennesker, og bliver elever på Arashigaoka akademiet (som jeg har valgt at oversætte til Stormfulde Højder). De opdager pigen Kureha Tsubaki i klassen, som de straks får lyst til at æde. Kureha har et forhold til klassekammeraten Izumino Sumika, og bjørnene holder øje med dem, mens de sidder ved blomsterbedet fyldt med liljer ude i skolens have.

Senere bliver blomsterbedet ødelagt, og elevrådsrepræsentanten Mitsuko Yurizono tilbyder at hjælpe Kureha og Izumino, lige som der kommer en mursten flyvende imod dem. Dagen efter er Izumino forsvundet og der er fundet spor af bjørne og blod i området. Kureha modtager et mystisk opkald, hvor stemmen siger at hvis hendes kærlighed til Izumino er ægte, så skal hun løbe op på taget af skolen. Oppe på taget skifter scenen til en retssag hvor bjørnene får lov til at æde Kureha, og vi ser dem slikke nektar af hendes lilje. Kureha vågner op på skolens sygestue med Mitsuko ved sin side. Mitsuko går hen og henter noget at drikke til dem og kommer forbi det ødelagte blomsterbed hvor hun ser 2 bjørne æde et menneske!

Mine tanker

Først og fremmest for de læsere der ikke ved det, yuri er både det japanske ord for liljer og for tegneserier med et lesbisk tema, som historisk mest har været beregnet til teenagepiger, hvor fokus har været den rene uskyldige kyske kærlighed som et symbol. Så det er ikke et tilfælde at alle pigerne på skolen bliver kaldt liljer og bjørnene hedder navne med yuri, for det er et billedsprog den japanske seer vil forstå. Selv om bjørnene naturligvis mere repræsenterer den dyriske, utæmmede, naturlige, ægte kærlighed. Der er også 2 andre figurer i serien med yuri-navne, om de også er bjørne aner jeg ikke, men jeg ved det har noget betydning!

 Hun øjner straks det bedste bytte, pigen der forsøger at gøre sig selv usynlig blandt alle de andre.

Her den uskyldige aseksuelle kærlighed mellem unge piger. En form for kærlighed, samfundet kan tolerer og kan eksistere på den denne side af muren.

Bjørne er ret ligeglad med samfunds regler, de er jo bjørne og gør som de vil. Så de er jo forvist til et liv uden for muren.

 
Tjo den kan nok tolkes både som at deres uskyldige kærlighed er blevet afskåret, eller at uskyldigheden er væk ved at de har haft sex og renheden er forsvundet.

Hun vil hjælpe pigerne med at genoprette blomsterbedet, og får selv beskidte fingre. Hun nævner noget om den usynlige storm, som åbenbart går efter det uskyldige og rene.

Kunihiko Ikuhara elsker sine trapper. De er der faktisk adskillige gange, også med Kureha på i stedet for, men hun løber så bare op af den i stedet for.

Virker til at hun har mistet sin mor til bjørnene i sin tid.

Her ser man rigtigt muren der skal adskille mennesker fra bjørne, den er dog hele tiden til stede. Skal vi blive i temaet med at bjørnene er den ægte naturlige kærlighed, så er muren nok det japanske samfund, der stadig behandler homoseksuelle som andenrangs borgere, og mure er til for at blive nedbrudt!

Trapper!

Judgemen! faktisk de eneste mandlige figurer vi har set indtil videre, vægtskålen mellem menneskene og bjørnene.

Naturligvis får vi en magisk pige transformationssekvens, efter bjørnene har rettens ord for at de godt må æde mennesket!

Her er det så roser i stedet for liljer vi ser, et gennemgående billede i Ikuharas værke, men han er jo også stærk inspireret af The Rose of Versailles.

På samme måde som Anthy i Utena gemmer et sværd i sig, så har Kureha en lilje i sig fyldt med nektar, og ja jeg ved godt hvad det billede ligner.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar