lørdag den 8. februar 2014

Ginban Kaleidoscope - Nichehjørnet

Romantisk anime om kunstskøjteløb her til Vinter OL

Tazusa Sakurano er en ung talentfuld kunstskøjteløber, desværre er hun ret upopulær i offentligheden og ret uheldig til de store stævner.
Ved et stort stævne i Montreal 100 dage før de Olympiske Vinterlege i Torino i 2006, fejler hun et hop og mister bevidstheden.
På samme tid udenfor er den unge luftakrobat Pete Pumps i gang med sit nummer men flyet får  mekaniske problemer og han styrter og dør i faldet. Ved Himlens port bliver han sendt ned på Jorden igen i 100 dage som et spøgelse der besætter Tazusa.

ting man ikke skal råbe når man sidder i en toiletbås
Tomater, jeg forstår hans smerte ;(
Det er jo Vinter OL i Sotji og jeg ville fejre det med at skrive om anime med vintersport. Det måtte jo være meget let, Japan afholdt jo selv Vinter OL i Sapporo i 1972 og Nagano i 1998, så der måtte jo være masser af anime at vælge imellem. Men jeg tog fejl, der var kun en lille ukendt serie fra slutningen af 2005. En romantisk serie om en teenagepige der forsøger at blive udtaget til OL og et spøgelse der er dømt til at følge hende indtil legene i Torino. Den er baseret på en light novel i et magasin der udkom til mænd, men historien er mere beregnet til teenagepiger og mangaen til serien udkom skam også i et magasin til de yngre teenagepiger.

Kyōko Shitō, favoritten til at komme til OL
Kunstskøjteløb er ikke den sportsgren jeg ved mest om, så længe de ikke falder kan jeg ikke sige om det er gået godt eller skidt. Min viden indtil nu har mest været baseret på 2 amerikanske film, Disney filmen Ice Princess, og Will Ferrell komedien Blades of Glory som jeg er overbevist om egentlig gjorde mig dummere. Jeg husker dog sæbeoperaen mellem Tonya Harding og Nancy Kerrigan, men det var mere dramaet og volden uden for banen, så det hjælper måske ikke så meget igen. Men så kan jeg i hvert fald ikke blive irriteret over mulige fejl animefigurerne begår på skøjtebanen og så bare sidde og nyde historien.
.
Ginban Kaleidoscope følger den i offentligheden upopulære 16 årige kunstskøjteløber Tazusa Sakurano i sin kamp for at blive udtaget til de Olympiske Lege godt 3 måneder senere.
Serien begynder i en international turnering i Montreal hvor Tazusa forsøger at gøre en god figur af sig så hun kan komme i betragtning som Japans enlige repræsentant. Desværre fejler hun endnu en gang i et hop, og faldet slår hende bevidstløs. Imens andet sted i byen er den ligeledes 16 årige luftakrobat Pete Pumps i gang med sit program, og som på skøjtebanen går det også galt oppe i luften, da motoren sætter ud og flyet styrter, hvor Pete dør i styrtet.

Ved Himlens port fortæller Gud Pete at som straf for sine synder skal han tilbringe 100 dage mere på Jorden som spøgelse hvorefter han bliver sendt ned med det samme for at besætte Tazusa. Da hun når hjem til Japan og opdager at hun deler krop med et spøgelse forsøger hun at uddrive ham med både åndemaneri og tomatspisning (det sidste skulle nok få mig uddrevet!). Da det naturligvis mislykkes udnytter hun ham til at score gode karakter i skolen, men langsomt bliver de bedre venner og han hjælper hende til at finde glæden ved bare at skøjte, og de tager endda på date sammen og bliver mere og mere forelskede jo nærmere de kommer på OL.

Det er jo en bittersød romantisk serie primært beregnet til teenagepiger, men dog ikke på den måde der vil skræmme alle andre væk. Jeg mener at det er en god oplevelse at følge så 2 forskellige og dog så ens personer gennemgå personlige sejre og nederlag mens de følger deres drømme. Det er ikke en dyb anime der virkelig får ens følelser op og ned som serien skrider frem, men der er så få shoujo anime og mange er ret dårlige, her gør den sit arbejde og er en over middel serie. Jeg var godt underholdt over de 2 aftener jeg så serien i hvert fald.
Rent sportsligt har jeg fået meget mere respekt for kunstskøjteløbere, de har ret mange fald på hårdt is hele tiden uden beskyttelse og i er i ret tyndt tøj, jeg har også lært et par fagudtryk, men jeg ved stadig ikke om et løb er godt eller ej med mindre de falder.

Her til OL er jeg jo naturligvis nu nødt til at følge kunstskøjteløb nu for at se en mindre animeret udgave af det. Nu var det jo damernes friløb med sit korte program med bestemte ting man skal igennem og det lange frie program jeg så i animeen, så det er nok først og fremmest det jeg vil forsøge at se. Ellers er der mine gamle favoritter som Skeleton, hvor man ligger på en lille kælk med hovedet forrest på en bane med måske 100km i timen, hvad kan gå galt? Short Track, hurtigløb på skøjter på kort bane, nok mest for det kaos der altid er i den sportsgren. Bobslæde, hvor mange andre vintersportsgrene kan samle alt fra caribiske øer til europæiske kongelige, alle fra tosser til rigmænd har muligheden. Den sidste ting jeg har planer om at se på nuværende tidspunkt er Ishockey.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar