onsdag den 22. oktober 2014

Første indtryk af de nye animeserier efterår 2014


Så har den nye anime-sæson været i gang i et par uger og det betyder jo at jeg så småt har fået tjekket de nye titler ud, både dem jeg skrev om at jeg så frem til tidligere og en del andre, så nu er jeg klar til at give folk dårlige råd om sæsonens anime.

Naturligvis skriver jeg her kun om de anime jeg har tænkt mig at fortsætte med for ellers ville det blive en ret lang tekst. Log Horizon og Yowamushi Pedal GRANDE ROAD er fortsættelser så dem kommer jeg ikke til at skrive om i denne omgang. Fate/stay night: Unlimited Blade Works er vel nærmest en nyfortolkning af en titel jeg regner med at mine læsere kender så den kommer jeg jeg heller ikke til at skrive om, men vil bare lige sige at den virker til at være bedre end den gamle. De nye serier har ikke rigtigt imponeret mig denne sæson og jeg føler lidt det er det tynde øl vi får denne gang. Desværre har jeg dog ikke haft mulighed for at se Ronja Røverdatter endnu...

Amagi Brilliant Park

Ældre fans kender Full Metal Panic! som er baseret på bøger af forfatteren Shoji Gatoh. Der har i vesten været stille omkring ham i nogle år, men han har ikke lagt på den lade side, han har blandt andet arbejdet på et par projekter for Kyoto Animation og gik for nyligt i gang med at skrive bogserien denne anime er baseret på, som meget passende er produceret af veteraner hos netop Kyoto Animation.
Den handler om den ret narcissistiske gymnasieelev Seiya Kanie der bliver bedt om at lede en dårlig styret forlystelsespark ejet af feer og andre overnaturlige væsner for hvis den lukker mister de både deres hjem og livskraft.
Kyoto Animation er jo mest kendt for at lave småkedelige serier med nuttede piger der ikke rigtigt laver noget som helst, der er denne anime så heldigvis gået i en anden retning, personerne har ret rent faktisk et formål og tilbringer ikke tiden i skole-klubber. Der er også uvant for studiet fyldt med halv og helnøgne piger. Men jeg tror de forsøger at lave det som som plat harem-komedie med ret tør humor hvor de overnaturlige dele går i baggrunden, hvor vi følger en ung mand og hans store ego, omgivet af en masse piger der sammen skal lære at få en forretning til at køre rundt. Jeg er overbevist om at det er meningen at den skal være sjov, men om humoren bare var elendige light novel jokes til at begynde med, om den gik tabt i anime-versionen eller om den bare er for japansk aner jeg ikke, men jeg morer mig ikke rigtigt i hvert fald, måske er jeg lidt mellemfornøjet. Settuppet er dog anderledes nok til at folk der har set for meget anime kan give den et lille kig, resten kan bare springe over.


Cross Ange: Rondo of Angels and Dragons

Angelise er en vellidt prinsesse i et utopisk magisk kongerige. Naturligvis viser det sig at lige under overfladen er kongeriget brutalt sted hvor man betragter folk uden magiske kræfter som undermennesker, der skal fjernes fra det perfekte samfund. Efter at vi er ret tydeligt er blevet vist at prinsessen bestemt ikke er imod denne politik, så bliver hun afsløret i selv at være en norma og modtager samme straf som alle andre unge piger der ikke kan magi. Hun bliver smidt ud på en lille rå klippeø midt ude i havet hvor hun til sin død sammen med andre unge piger, som en slavehær i robotter, skal holde verden fri for invaderende drager fra en anden dimension
Cross Ange er den måske mest kontroversielle anime i flere år, hvor debatten har raset på mange fora og Twitter, og naturligvis er den af nogle folk blevet koblet sammen med #Gamergate hvilket bestemt ikke har gjort debatten mere saglig. Det der har gjort Cross Ange så kontroversiel var nok at folk havde forventet en let actionkomedie med nuttede piger der kæmpede i robotter, og derfor tiltrak folk der normalt ville holde sig væk fra de slemme anime. Det Cross Ange så i virkeligheden er er en brutal dystopisk verden, hvor hovedpersonen de første episoder i bedste women in prison stil bliver nedbrudt på perverteret vis. Jeg ved faktisk ikke hvad den her historie har planer om at gøre nu da deførste 3 episoder mere var en intro til universet og personerne, og hovedpersonen er nu kampklar. Men siden den er så kontroversiel fortsætter jeg af morbid nysgerrighed.

Gonna be the Twin-Tails!!

Nogle anime er bare så dumme at man næsten er nødt til at følge dem, selv om de dybest set er forfærdelige. Jeg tror den her anime faktisk er forbi det stadie og jeg burde holde mig langt væk, men mangel på god anime betyder at jeg gør dumme ting. Plottet hvis man kan bruge det ord her handler om en dreng i gymnasiealderen med en fetish for rottehaler selv om hans irriterende barndomsveninde også har dem (hint hint hint). En dag bliver han opsøgt af en mystisk pige der vil have ham til at kæmpe mod mystiske væsner fra en anden dimension der stjæler den energi piger med rottehaler udstråler. Vores hovedrolle er nemlig den udvalgte rottehale-elsker eller noget i den retning. Tænk at teenagedrenge-hormoner kan redde verden! Naturligvis slutter galskaben ikke der, for ikke nok med at han skal kæmpe mod de væsner så skal han i bedste henshin-stil transformere sig til en kriger der kan kæmpe, og for at følge temaet bliver han nuttet magiske pige med rottehaler når han skal kæmpe.
Ja jeg behøver ikke egentlig ikke sige mere, folk skal nok ud fra den beskrivelse alene vide om den er for dem.

Gugure! Kokkuri-san

Ånden i Glasset er naturligvis også en ting de kender i Japan, hvor ånderne er kendte dyreånder. Overleveringerne siger så at hvis man spiller alene vil man blive hjemsøgt af de ånder. En lille ensom pige gør i denne anime netop det, men det her er ikke nogen gyserhistorie, det er tilgengæld en ret skæv komedie, så da ræve-ånden (i menneskeskikkelse) kommer for at hjemsøge hende opdager han at hun er helt alene og lever af kopnudler beslutter han sig for at sørge for at hun får noget ordenligt mad, og hun i stedet for at drive eksorcisme mod ham bare ringer til politiet som kommer og tager den mystiske mand væk. Ræven ender som med at være en slags reservemor for den lille pige, mens der kommer andre mere eller mindre rablende vandvittige ånder.
Det her er sæsonens sjoveste anime, hvor jeg højlydt sidder og griner af de forskellige små sketcher hver episode består af. Den er nok også den bedste denne sæson egentlig selv om den ikke har et dybere plot.

Gundam Reconguista in G

Siden det er Gundam kan folk sikkert godt regne ud af det handler om folk der sidder i kamprobotter. Denne gang er skaberen af Gundam, veteranen Yoshiyuki Tomino som har lavet anime siden Astro Boy, vendt tilbage som instruktør for første gang i et årti.
I bedste Tomino stil har den et antikrig-budskab (selv om Francois Truffaut måske ikke helt ville mene det), naturligvis især vinklet mod Japans regering der i disse år forsøger at militarisere landet, mens de er bundkorrupte og svigter borgerne, og naturligvis også imod USA, for hvorfor ikke, de må være skyldige i noget under alle omstændigheder. Desværre kan jeg ikke rigtigt gennemskue hvad i alverden den anime går ud på, altså jo jeg kan da godt gennemskue plottet, jeg kan bare ikke forklare hvorfor, og jeg derfor også har droppet at skrive det her. Jeg er naturligvis bare en simpel blogger der skriver om anime på dansk, men jeg er desværre ikke den eneste der ikke forstår den, selv den anerkendte animeforsker og verdens mest berømte otaku Toshio Okada har givet op. Så jeg kan ikke sige om den er god eller ej endnu, jeg håber den vil give mening senere. jeg kan dog sige at Tomino ikke rigtigt har fulgt med i moderne anime, for den her minder om noget man lavede for 20 år siden.

When Supernatural Battles Became Commonplace

Man bør jo næsten se en skoleklub anime hver sæson, og denne gang er så denne her man bør se! De af jer der har set Love, Chunibyo & Other Delusions! vil nok føle sig hjemme med det samme, men denne gang får de rent faktisk overnaturlige kræfter i stedet for bare at bilde sig selv ind de har dem. I modsætning til superhelte-tegneserier hvor man benytter kræfterne til at bekæmpe ondskab, gør de egentlig ikke så meget med dem, bortset fra hovedpersonen som er glad for endelig har fået rigtige superheltekræfter som er en komplet ligegyldig flamme der kan ikke kan brænde noget som helst, er de egentlig ret ligeglade med dem.
Første gang jeg hørte om denne anime tænkte jeg at Studio Trigger muligvis lykkedes med deres første rigtige tv-anime Kill la Kill, men de kunne ikke leve op til den hype med denne historie for det lignede jo bare endnu en harem-komedie i rækken, hvor pigerne bare er bestemte stereotyper så alle seerne af hankøn havde en pige de kunne have som favorit. Men det er faktisk en sjov anime med personer jeg kan lide. Jo det er en lidt dum harem baseret på en light novel, men hvis man ikke har noget imod det er denne anime i godt valg for sjov er den skam.

Det var så det fra mig for denne gang, i er naturligvis velkommen til at skrive hvilke serier i ser og om i er uenig med med og hvad som helst andet om denne sæson.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar