fredag den 8. august 2014

Mutant Turtles: Superman Legend - Nichehjørnet



Teenage Mutant Ninja Turtles behøver nok ikke en nærmere præsentation da de i løbet af de sidste 30 år har gået deres sejrsgang som tegneserier, legetøj, tegnefilm på tv flere gange, live action tv serier og adskillige spillefilm, og naturligvis Michael Bay filmen til omkring 600 mio kr som lige har haft premiere i USA. Turtles var naturligvis også populære i Japan hvor de blandt andet fik unikke figurserier og for at reklamere for dem fik de i 1996 deres egen OVA på 2 episoder ved navn Myūtanto Tātoruzu: Chōjin Densetsu-hen som kan oversættes til Mutant Turtles: Superman Legend. Ikke mange uden for Japan har nogensinde hørt om de 2 anime episoder, men jeg tænkte at det perfekte tidspunkt at gennemgå var nu i forbindelse med den nye Turtles film på vej i de danske biografer.

Flænseren med Rocksteady og Bebop
Hver episode er kun på ca 25 min men jeg er næsten nødt til at beskrive dem mere grundigt end jeg normalt gør for at folk kan danne sig et indtryk af dem.
Helt kart steroider!

Første Episode: The Great Crisis of the Super Turtles! The Saint Appears!
Først får vi som seer fortalt forhistorien om hvor de 4 skildpadder reddede en fe fra et tempel og hun giver dem muligheden for at lave Super Mutation via sin krystalsten (eller noget i den retning, jeg havde lidt opgivet at finde mening i det allerede der), som åbenbart gør dem stærkere og de derfor får et andet udseende i episoden. Det kunne havde været en god historie tror jeg, desværre er det noget helt andet vi skal se:
Jeg har set hentai der starter på den her måde!
Krang har også fået fat i en fe, dog en mere ond en af slagsen og bruger hende til at destruere stjerner for at få nok energi til at ødelægge Jorden, og i sætter det i gang mens Fodklanen holder ferie i Florida og Flænseren er i kamp med Skildpadderne. Altså når man kan destruere stjerner så hvorfor så meget planlægning, bare ødelæg Solen og problemet er løst?
Padderne kommer så i kamp med en kæmpe robot Flænser i et oversvømmet New York (hvilket åbenbart kun er et mindre problem selv om vi snakker vandmængder der kan sammenlignes med syndfloden og jeg ser ingen mennesker på toppen af oversvømmede højhuse) og bagefter laver de selv en Super Sentai transformation til en kæmpe Turtles Robot (den i titlen nævnte Saint) og flyver ud i rummet for at bekæmpe den onde fe, hvorfor de ikke transformerede under kampen mod Flænseren ved jeg så ikke, men det ville da have været lettere at gøre.
Ja sådan har jeg det også!
En kæmpe Flænser-robot!
Anden Episode: The Coming of the Guardian Beasts - The Metal Turtles Appear!
En ny episode og nyt legetøj der skal sælges.
Denne gang tager skildpadderne med til Splinters hjemland Japan. Hvilket naturligvis betyder kamp på toppen af en kørende Shinkansen tog. Naturligvis er der denne gang også krystalsten gemt i et spejl hos Hattori ninja-klanen. Det ender naturligvis med at Flænseren og skildpadderne alle forsøger at få spejlet oppe på taget af ninja-klanens hemmelige base. Flænseren finder spejlet først ved hjælp af et ondt spøgelse (som egentlig ikke gør meget andet, og selv skildpadderne undrer sig over hvad dens formål var), og straks kommer der metaldragter af mytologiske væsner flyvende ud af Fuji-bjerget, og som i anden henshin serie transformerer Flænseren, Bebop og Rocksteady.
En kæmpe Turtles robot!
Naturligvis lykkes det også skildpadderne at få fat på spejlet, så de også kan ligne Iron Man med slangehjelm på. Naturligvis får de så kræfter der passer til det dyr de repræsenterer, en af dem har så kræfter som en bi, og i stedet for at stikke sender han bee tonic af sted, og personlighed mener jeg ikke at et angreb baseret på et honningprodukt lyder særligt skræmmende! Men det ender jo som forventet, dog med en lille cliffhanger som vi aldrig får svar på da der heldigvis ikke er lavet mere Turtles anime.

Mange folk vil snart sige at den nye Michael Bay film er dårlig og har ødelagt Turtles for dem! Det vil jeg ikke, fordi jeg har set den her anime først, og ikke engang Michael Bay kan lave noget så usammenhængende bras som denne anime. Jeg ved godt at Turtles i den tegnefilm vi fik på dansk tv i sin kunne være plat og uden nogen egentlig plot ofte, men i det mindste var de cool og sjove for sin tiltænkte målgruppe, ikke så meget her, produktet kan ikke stå alene, det er en billig humorforladt legetøjsreklame og ikke andet. Skal jeg sige noget positivt så har jeg da lært hvordan det ser ud hvis man tager amerikansk popkultur med japanske kultur-referencer som Turtles og nogle japanere uden megen forståelse for amerikansk popkultur så skal emulere de amerikanere og fremstille Japan set med amerikanske øjne. Så alle figurerne ender som en gang tumper der løber rundt uden noget egentlig formål. Jeg har set meget dårligt anime gennem tiden og Turtles OVA er blandt de værste af dem, og desværre er den bare dårlig på den dårlige måde. Men i det mindste kan jeg nu se med mildere øjne på Bay versionen !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar