tirsdag den 29. juli 2014

Mine indtryk af sommerens anime-serier 2014


Så er endnu en anime-sæson godt i gang og på trods af varmen som har holdt mig væk fra skærmen store dele af tiden har jeg alligevel fået set anime, og hvad kan være bedre end at starte bloggen op efter ferien med mine indtryk af sommer-sæsonens anime-serier? Som med de 2 foregående sæsoner i år har vi også denne gang 40-50 forskellige anime at tage stilling til, indtil sidste år var 25 serier betragtet som mange på en sæson, så det er en ordenlig mundfuld vi får i år. Jeg har på trods af mine sæsonguider selv opgivet at holde styr på hvad der udkommer og dropper halvdårlige ting meget hurtigere end jeg ville før i tiden så jeg får egentlig kun set ting jeg synes er gode eller sjove.
Her en måneds tid inde i sæsonen ser jeg en stadig en håndfuld nye serier (og et par fortsættelser som jeg ikke kommer ind på her) som jeg nok fortsætter med at se.


Aldnoah.Zero

Det her er en anime der virkeligt glæder gamle Gundam-fans, for den tager det bedste derfra, og laver en moderne anime ud af det. Menneskeheden er opdelt i 2 fraktioner, den ene blev på Jorden, mens den anden udforskede Månen og Mars og lavede deres eget imperium oppe i rummet, hvor de anser ser sig selv som herskerfolket og menneskene på Jorden som rotter. Naturligvis går det galt og Imperiet angriber Jorden med overlegen styrke og vi følger en lille gruppe af unge desperate mennesker der skal forsøge sammen at overleve omringet af langt stærkere fjender der vil gøre alt for at udrydde vores helte. I mine øjne står den til at blive sæsonens bedste anime efter de første 4 episoder, og sikkert den bedste mecha i flere år.

INVADERS of the ROKUJYOMA!?

En harem-komedie om en gymnasiedreng og en flok overnaturlige piger med ret unikke personligheder der alle kæmper om overtage herredømmet i en lille 1 værelses lejlighed. Da de alle frygter udlejeren laver de en aftale om at afgøre hvem der skal have lejligheden ved fredelig konkurrencer, som kortspil og forhindringsløb, og da pigerne langtfra er normale forsøger de at vinde med meget alternative metoder. Men vi ved jo godt at det ender med ingen vinder og alle pigerne bliver til sidst. Ja det er præcist lige så tåbeligt og dumt som det lyder, men dens dumhed morer mig.


Monthly Girls' Nozaki-kun

En parodi på romantisk shoujo manga. Handler om en teenagepige der er lun på en dreng, og ender med at arbejde som assistent på hans shoujo manga. Her bliver det virkelig leget med genren og den er faktisk en del bedre repræsentant for romantiske shoujo manga end mange af de ting den parodierer. Det er naturligvis vittighederne og personerne der holder showet oppe, plottet er ikke så vigtigt igen, men den er jo også baseret på en manga lavet som yonkoma (det japanske tegneseriestribe-format) hvor 4 billeder er nok til at fortælle en lille historie i sig selv. Arketyperne og kønsroller i shoujo bliver der leget meget med. Som for eksempel den mandlige hovedrolle som tegner romantisk manga til piger, men aner ikke noget som helst om romantik og baserer sin manga-heltinde på en dreng der er på overfladen er en rigtig Don Juan, men ikke kan tale til piger uden at blive genert. Jeg synes det her en meget sjov serie og kan kun anbefale den til animefans der gerne vil more sig!

Sabagebu!

Shounen serier der er i virkeligheden var beregnet til piger har der været en del af de senere år, de fleste sports-shounen blandt andet. Det modsatte sker så ikke ret tit, men Sabagebu! mangaen udkommer i et blad til yngre teenagepiger, men er helt klart beregnet til det modsatte køn. Det er en plat parodi på alle de anime med søde piger der sidder i klubberne efter skoletid og ikke laver meget andet end at drikke te. Her har pigerne så en hardballklub og skyder på hinanden i stedet! Hovedpersonen er en hævngerrig voldelig sadistisk pige i stedet for den søde klodsede type. Fortælleren blander sig i alt og hans kommentarer har fået hovedpersonen til at råbe af ham. De andre piger er også ret unikke for at sige det på godt jysk. Hver episode er delt i mindre dele med nogle ret absurde sketches, men der er ikke rigtigt et sammenhængende plot. Man skal nok kan lide de moe serier den parodier på et eller andet niveau for at finde den morsom, fordi netop ved at parodiere dem så benytter den sig af mange af de samme virkemidler, heldigvis er den langt mindre kedelig end de fleste af dem, så det er lettere at være underholdt.

Terror in Resonance

Hver gang der kommer en ny Shinichirō Watanabe anime bliver jeg glad, for hans hans anime-serier er altid gode og unikke. Serien følger 2 mystiske teenagedrenge der springer en bygning i luften og udfordrer politiet med gåder om hvor næste bombe er, en pige med store personlige problemer som tilfældigt møder de 2 drenge, og en efterforsker hos politiet der tager drengenes udfordring op. En spændende serie hvor man ingen ide har om hvad der vil ske. Desværre er japanske otaku ikke interesseret i sådan nogle anime her, så vi får dem ikke så tit, jeg tror dog ældre vestlige animefans vil kunne lide den. Jeg er i hvert fald fascineret af den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar