10 år før Sharon Apple i Macross Plus og 20 år før den første Vocaloid har vi har den virtuelle popsangerinde Eve Tokimatsuri |
Megazone 23 foregår i en verden der ligner 1980'ernes Tokyo tilsat periodens kendte popkultur med referencer til tidens Hollywood-film som Terminator, Flash Dance, og Streets of Fire. Også japanske henvisninger er der med deres popidoler, og motorcykelbanderne som havde deres storhedstid i 1980'erne. Vores hovedperson, Shogo bliver præsenteret for en meget speciel motorcykel-prototype af en ven, men under fremvisningen bliver de angrebet af mystiske mænd, så Shogo flygter på motorcyklen da vennen bliver skudt. Shogo bliver hurtigt viklet ind i en kæmpe konspiration der ikke alene er til fare for ham selv og alle han kender, men også viser ham hvordan verden er bygget på en løgn.
En lille cameo til Arsene Lupin III og Daisuke Jigen, ikke ofte det er på den side af en politijagt! |
Faktisk var Megazone 23 slet ikke tænkt som en 80 min lang video, men som en tv-anime der skulle erstatte Genesis Climber MOSPEADA (som i vesten blev den 3. del af Robotech serien) på sendefladen, men da sponsoren trak sig forsøgte man at redde hvad der reddes kunne ved at tage det indhold de havde gjort klart til at blive animeret, lave det om til en tegnefilm i spillefilmslængde og sælge det til videoudlejningsbutikker og almindelige mennesker i en mere voldelig og sexet udgave med mindre idealistiske, men mere fejlfyldte, kyniske og realistiske hovedpersoner.
Det fik naturligvis en stor betydning for animestudierne at Megazone 23 blev en stor succes for nu havde de en anden mulighed for at lave tegnefilm uden end at være begrænset af at lave billigt produceret familieserier til tv. Nu kunne de sælge video med mere rå og dybe temaer direkte til en ældre målgruppe og indtil den sidste halvdel af 1990'erne hvor late night anime overtog markedet fra OVA var det ofte der man skulle finde de mest spændende og eksperimenterende anime.
Bahamut motorcyklen er stor og brutal, og gemmer på nogle store hemmeligheder. |
Tatsonoku Production var indblandet i tilblivelsen af denne anime, hvilket naturligvis betød at Harmony Gold fik vestlige rettigheder. En stor del af de kreative folk havde tidligere arbejdet på de forskellige anime der blev til Robotech så de lignede hinanden lidt stilmæssigt. Der var både en motorcykel der kunne transformere sig til en en robot og fokus på en popidol-sangerinde. Så hvis man var man var ligeglad med sammenhængende plot og folks reaktioner kunne man klippe den sammen til en slags fortsættelse til Robotech serien hvis man var meget kynisk. Så den blev klippet sammen med scener fra Super Dimension Cavalry Southern Cross og blev til bastarden Robotech: The Movie som blev en fiasko i de amerikanske biografer og er ret ukendt i dag. Men det var lidt et sidespring.
Nu det er en OVA og ikke en familieserie kan man jo lige så godt vise mere af Shogo og Yui |
Plottet i Megazone 23 har et par huller hvor historien tager lidt for hurtigere spring, men ellers synes jeg faktisk at den holder meget godt i dag og er et must for fans af klassisk anime, cyperpunk, og naturligvis Matrix, som jo virker meget inspireret af denne anime. Animationen er bedre end det meste tv-anime på samme tidspunkt hvilket faktisk er lidt uventet når man tænker på at de netop ikke havde penge og ikke regnede med at få overskud på produktionen. Den var også optaget på 35 mm film i stedet for 16 mm som var standard for tv-anime, og det gør at den faktisk stadig er meget pænt at kigge på. Den er måske en af de bedste repræsentanter for anime fra den periode.
Megazone 23 fik en del 2 året efter, med et helt andet udseende og hvor de udnytter til fulde at de ikke skal tage hensyn til tv censur og skruer mere op for sex og vold. Del 3 udkom i 1989 i 2 episoder der foregår meget længere fremme i tiden med andre hovedpersoner. Men hverken del 2 eller 3 har samme coole firsercharme som den første og jeg mener at man strengt taget ikke behøver se dem.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar