lørdag den 23. november 2013

Tetsuko no Tabi - Nichehjørnet

Gå ikke over sporet, der kommer tog-anime!


Naoe Kikuchi er en ung manga-ka uden fast arbejde. Hendes redaktør beder hende om at tage med rejseskribenten Hirohiko Yokomi på tur for at lave en manga om hans oplevelser?
Hvad laver den skribent af så spændende ting at man vil lave en tegneserie om hans rejser, bestiger bjerge? cykler gennem Sahara? rejser jorden rundt i luftballon? Nej han er Japans største tognørd og rejser derfor Japan rundt i tog og besøger alle togstationer, fra de største hovedbanegårde til de mindste trinbræt! Han planlægger med militært præcision sine togrejser så han kan besøge flest mulige stationer på en rejse.
Naoe til gengæld magelig sarkastisk, kynisk og lettere doven så hun er en ret modstræbende rejsekammerat uden den mindste interesse for tog.
Der er også en redaktør med, men han er egentlig ikke vigtig for historien.
Fik jeg nævnt at denne anime er baseret på den manga Naoe Kikuchi fik skrevet om deres rejser med tog i Japan og de er ægte personer?


Velkommen til Nichehjørnet, Når jeg tager pauser fra at skrive om klassikerne og de nye serier vil jeg en gang imellem skrive om mere ukendte titler. Det kan være alt fra en meget obskur ova fra 1989 til en serie der faktisk var ok kendt dengang den blev vist første gang men gået i glemmebogen senere.
Nå tilbage til på sporet...


Tetsuko no Tabi er en meget ukendt anime, den er lavet i 2007 men det tog 6 år inden nogle havde lavet fansubs af den, for den er nemlig ikke beregnet til animefans men togfans, og selv om de findes i stort antal så er der ret få togfans der også er fansubbere. DVD salget i Japan var så lavt at det ikke blev registeret så mit gæt er den solgte et godt stykke under 1000 eksemplarer da den udkom.
Mangaen kom i et magasin for alternative serier til voksne med et oplag på omkring 10 tusinde eksemplarer. Så om forlaget regnede med at tjene pengene hjem på tankobon salg eller om togselskaber og lokale turistråd har smidt i kassen for at være med ved jeg ikke, kan også være der er så mange seere til togtv at serien blev betalt via reklamer, men lavet blev den i hvert fald.


Jeg er næsten til at fortælle lidt om hvert eneste afsnit, da man ellers ikke helt forstår hvad det handler om!
 
1. episode Vores hovedpersoner besøger en toglinje langt ude på landet hvor Hirohiko har planlagt det bedst muligt så de kommer på alle stop med mindst muligt ventetid. Så de kan nå at nyde alle stationerne, og der er ikke noget som helst at se på hvis man ikke kan lide gamle togbygninger, hvilket Naoe bestemt ikke kan. Hirohiko håber mangaen der skal laves vil skaffe flere kvindelige togfans, måske også en kæreste.

2. episode, i Tokyo betaler man billetprisen i forhold til hvor start og slut er og man bestemmer selv ruten dertil, det udnytter Hirohiko til en rundtur uden om Tokyo der tager 15 med 8 forskellige linjer forbi alle de 7 præfekturer i Kantô, alt sammen til 130 yen. Naoe kommer forberedt denne gang med en guidebog til de bedste bento på stationerne, de såkaldte ekiben. Hirohiko mener Naoe bør være tognørdernes idol, hun er naturligvis også den eneste kvinde han kender.

3. episode, Hirohiko har faktisk fundet en anden meget ung kvinde der skal være idol for togfans eller rail queen som han kalder det ved navn Kinako, som naturligvis også skal med dagens togtur hvor temaet er gode steder at tage på date for togfans, eller steder Hirohiko i hvert fald mener er gode steder at tage på date for togfans. Af en eller anden mystisk grund er det lykkedes ham  at lokke Kinako til at komme i miniskirt i temaets navn.
De besøger blandt andet en station der ligger i en tunnel med 486 trappetrin for at komme ud af stationen http://en.wikipedia.org/wiki/Doai_Station.


4. episode. En ny redaktør bliver tilknyttet projektet. Dagens tema er en "SPECIAL" hvor hvert eneste stop bare bliver bedre og bedre... altså ifølge Hirohiko. Det eneste Naoe kan se er at stationerne bliver mere og mere gammelt bras for hver stop, til sidst er der slet ingen station.

5. episode. Denne gang skal de på en flerdages tur. Den oprindelige redaktør tager med bare fordi han vil opleve turen.
Målet den første dag er Iwaizumi strækningen der naturligvis ligger langt ude i ingenting i bjergområder, som var en berømt strækning for tognørder. Den rigtige strækning er så lukket efter et jordskred i 2010.
Meget tidligt næste morgen starter den egentlige forlystelse, rigtigt opleve samme strækning, altså besøge flest mulige stationer langt ude i ingenting og med stationer menes der et trinbræt i en skov! Da den strækning stopper tidligt om dagene så når de en rute mere sidst på dagen og får besøgt en grotte, Hirohiko forstår ikke at man kan more sig over noget der ikke er tog.


6. episode. Hirohiko har inviteret Kinako med igen. Redaktøren har også inviteret en ung pige med. Naturligvis har ingen af dem skumle bagtanker ved at inviterer unge piger med på turen *host*.
Han havde naturligvis heller ikke planlagt et besøg til en gammel mine for at Kinako skulle blive skræmt og kramme sig op af ham. Til sidst skal de vandre op af et nedlagt spor og Hirohiko får endelig lidt alenetid med Kinako, men tognørd som han er ender det med at han alene løber i forvejen mens han leger tog :D

7. episode. De tager til Hokkaido, Hirohiko mindes tiden før tunnelen hvor man skulle tage med færgen, Naoe synes det er lettere bare at flyve. Hvordan fejrer man at man har brugt en del timer på at komme så langt nordpå? Naturligvis ved at besøge flere stationer!
Hirohiko lover at de næste dag skal på sightseeing men ændrer mening da togstationerne er meget mere fascinerende end ham husker dem, så de skal nå flest muligt!


8. episode. Temaet Hirohiko har denne gang er stationer ude i ingenting, fordi det er jo ikke dem de normalt besøger. Mærkeligt nok deler Naoe ikke glæden ved de stationer. Egentlig handler det mest om at Naoe ikke kan finde et toilet, mens Hirohiko prøver at lære at tage hensyn til andre(fordi han bruger dem som forsøgskaniner til en fremtidig tur med en date som mangaens popularitet skal skaffe ham).

9. episode. Hirohiko tager gruppen til en toglinje der skal lukkes ned i håb om at mangaen giver så meget opmærksomhed at der vil komme så mange nye folk til at bruge toget at de ikke lukker ruten ., hvordan mangaen skal gøre det har han ikke lige sådan tænkt over.
Stationerne på linjen er ret ens og nedslidte og signalmasterne er så gamle at de er manuelt styret.
Til sidst i afsnittet ser vi så lukningen af banen (ekstraafsnittet som er ikke er animeret viser også Hirohiko til lukningen).


10. episode. Denne gang besøger de bedre steder end normalt ifølge Hirohiko, hvilket betyder at de besøger de samme steder som normalt. Redaktøren får sin billet væk, hvilket er den værste dødssynd man kan gøre foran en tognørd, så Hirohiko bliver meget sur og bliver først glad igen da han ser næste stationsbygning. Sidst på dagen kigger de på stjernerne, hvilket er ret svært at gøre hjemme i Tokyo med alt sit lys.

11. episode. Ikke nok med at de skal se gamle stationsbygninger, de tager også busssen hen og besøger en tidligere station på en nedlagt linje


12. episode. På vej mod Kyushu selv med orkanvarsel fordi det ville jo være spild ikke at bruge sine togbilletter. Naturligvis bliver togene stoppet i Osaka. Det ender dog med at shinkansen starter igen og selv om det ikke var planen at tage med den giver det mulighed for at besøge flere stationer, køre med nattog og tilbringe 4 timer om natten på en station. Mærkeligt nok vælger de ikke at gøre det.
Til sidst afslører Hirohiko sine planer om gør det cool at være tognørd og der er kvinder overalt der naturligvis kommer og snakker med deres store idol, ham! Hvordan det skal opnås aner jeg dog ikke.

13. episode. Endnu en tur til Hokkaido, denne gang i en sovevogn!
Selve turen skal bruges på at besøge midlertidige platforme med træplanker på, som blev faste stationer, det er lidt skuffende da de opdager at de har puttet beton på nogle af dem!
Hirohiko mener dog også det har sin charme.


Selv om personerne i serien er rimelig sjove, en tognørd med Asperger tendenser og en gnaven manga-ka der ikke kan se ideen i gamle bumletog, de er faktisk så realistisk fremstillet at det bliver absurd, så bliver det nok udelukkende japanske tognørder der kommer til at se serien og ikke typiske animefans.
For den er virkelig anderledes end alt andet anime og foregår næsten udelukkende i togvogne eller stationer hvor det eneste de laver er at snakke. Men hvis du vil give dig selv en unik anime oplevelse, er ligeglad med den elendige animation og måske bliver lidt varm om hjertet når du ser et sporskifte eller et strækningslokomotiv bør du må give denne serie et lille kig, hvis du altså kan finde den ;)
Store tognørder bliver nok lidt skuffet da den mest fokusere på stationerne og ikke så meget vogne, spor, signaler, billetter, ledvogterhuse og andre nørdede ting.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar