torsdag den 26. februar 2015

Yuri Kuma Arashi, episode 8 Bride-in-the-Box


Inden jeg går i gang med denne uges episode, har jeg 2 ting, der lige skal nævnes.
Funimation begynder allerede at sende den første episode med engelsk dub i midten af marts for amerikanerne (nudge nudge wink wink), ikke at dubben som sådan interessere mig, men jeg husker for 10 år siden kunne det flere år inden man kunne se en serie på dvd, og nu kan selv folk der foretrækker engelsk dub få anime inden for kort tid.

Næste uge ser det ikke ud til at vi får en rigtig episode, men mere sådan en bag om serien ting, jeg aner ikke om den bliver tekstet, og om der vil være noget at skrive om, så måske kommer der ikke noget på bloggen næste uge, eller måske kommer der noget om hvor jeg skriver om baggrunden fra class s og yuri. Måske får jeg taget mig sammen til at se noget klassisk anime og skrive om det, men forvent ikke noget her midt i vintertrætheden. nå tilbage på sporet...


Referat

Denne uge starter med at fortælle om lærerinden Yurika's barndom, naturligvis viste det sig at hun var en bjørn. Hun blev som unge forladt, og blev taget ind af en mand. På et tidspunkt mistede manden interessen for hende og ville drage videre, men Yurika åd ham i stedet. Senere mødte Yurika moderen til Kureha, Reia. Yurika elskede Reia meget, men kærligheden var ikke gengældt på samme måde. Flere år senere fødte Reia, Kureha hvilket gjorde Yurika jaloux over alt den kærlighed, som spædbarnet fik. Det sidste tilbageblik er da Ginko modtog halskæden af Reia, hvilket gjorde Yurika så vred at hun åd Reia.
I nutiden, har Yurika overbevist om Kureha om at Ginko er den onde bjørn, som åd Reia, og det ender med at de bliver kaldt op til et opgør på taget af Judgemen!


Mine Tanker

Først, god ven af bloggen, jfs, har nævnt at kuma shock måske kan forstås på en anden måde også, kuma shoku 熊食, som skulle betyde noget i retning af "bjørn æder". Sådan nogle dobbeltbetydninger er faktisk rimelig ofte brugt i Japan, da kanji nogle gange kan forstås på flere måder.
Det viser sig så at serien ikke kun er grafisk inspireret af Ondskabens Hotel, men også den italienske gyser Susperia fra 1977 http://hazukari.tumblr.com/post/111845249673/spinning-bird-kick-2015-suspiria-1977
Angående ugens episode, nu ved vi da hvad skufferne (bokse, æsker) repræsenterer, så de sidste store spørgsmål er vel hvad var Ginko's forbrydelse, og hvad/hvem er Kumaria?

 Det er jo en Troldmanden fra Oz referance "there's no place like home"

Boks, hjerte, åbne, gemme af vejen, lukke, ok forstået!

Elma du sagde det var en mand, men det der er altså tydeligvis en kvinde! Jo men man kan næsten ikke nævne historien om lesbiske i Japan, uden at komme ind på Takarazuka revyen, hvor alle rollerne spilles af kvinder.

Har man opgivet at få kærlighed, så kan man jo være tillukket og forsøge at besidde andre.

Ja hun åbner sit hjerte for en anden der, ikke så meget at tolke.

 Det var da et mærkeligt navn, men hvad ved jeg...

Familiebillederne er ret blanke der, men der må jo næsten have været en mand der er far til Kureha på et af dem, blomsterne og bierne (og honning som bjørne spiser!)

Jeg kom egentlig lige til at tænke på udtrykket med at putte folk i kasser, det giver egentlig meget mening i denne sammenhæng. For det er jo netop fanget af samfundets forventninger til dem.

Hun er jo vant til svigt og valgte at lukke sig selv inde i sin øh... kasse?, så naturligvis tror hun det værste her.

Ja det må vel føles tomt ikke at have nogen mere.

Som Kureha hele tiden snakker om kan man godt hade og elske en på samme tid, hvilket Yurika helt sikkert gør. Men hun vel hellere besidde Kureha end at få kærlighed tilbage, hvilket jo igen bare skaber tomhed.

 Lulu er den man føler mest for ofte, jeg håber hun finder lykken.


Det er også meget lettere bare at kigge og nyde på afstand uden at involvere sig!

Ja ok nu giver undertitlen Love Bullet mening for mig. Ginko har på mange måder samme baggrund, som Yurika, men har valgt ikke at opgive kærligheden.

Det var så her man kunne slutte serien og have den perfekte slutning, men nej, de stakkels piger skal pines lidt mere!

Ja vi må vente 2 uger på at finde ud hvad der sker der!
Hvis jeg har vrøvlet mere end jeg plejer eller har overset noget, så giver jeg søvnmangel skylden, selv om jeg bare kunne have ventet en dag mere inden jeg postede den!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar