3. episode af denne anime-serie og vi er begyndt at finde ud af hvad den handler om lige så stille. I forhold til første episode bevarede jeg kun en tredjedel af mine læsere til episode 2, fortsætter den trend er der snart ingen læsere tilbage. Heldigvis tager de jo mindre tid at lave for hver uge, for jeg behøver ikke gentage mig selv, så jeg har snart andet indhold klart igen.
Referat
Denne episode starter med at vi ser Kureha afvise Mitsuko's tilnærmelser, mens skolens piger bliver advaret mod bjørnene. Bagefter snakker Kureha med lærerinden, og vi finder ud af mere om hendes mor, som var lærerindens kære veninde. Mitsuko forfører Eriko Oniyama, for at bruge hende til at få Kureha fra ekskluderet fra fællesskabet og dermed være et let bytte. Da Kureha igen bliver kaldt op på taget, og bliver konfronteret af Mitsuko, giver Ginko og Lulu hende styrke til at skyde Mitsuko i bjørneform. Til sidst tager de 2 bjørne hævn over Eriko og æder hende bag blomsterbedet.Mine Tanker
Japan er i disse år midt en kulturkamp, hvor man har set flere anime der kritisere den retning samfundet går i. Sidste år kom for eksempel Terror in Resonance der mente at Japan havde behov for at starte forfra, og lod demonstrativt atombomber sprænge over Tokyo. Når vinden rejser sig blev stærkt kritiseret fra både venstrefløjen og højrefløjen, for sin fremstilling af en person der var så vigtigt for den Japanske krigsmaskine under 2. verdenskrig. (Der er også anime for de folk der støtter højredrejningen og den stigende militarisering i landet, som den Ayn Randske historie The Irregular at Magic High School, hvor de så bruger atombomber mod Kina).Denne samfundskritik, ser man også i Penguindrum, og nu her i Yuri Kuma også. Man straffer folk der træder uden for de fastsatte rammer, og eksluderer dem fra fællesskabet. Og der bliver peget fingre direkte af skolen som institution, der ødelægger de unge, der ikke følger flokken.
Det virker ret tydeligt at fuglene nu er flokken, der bare gør som der bliver sagt, i modsætning til det normale billedsprog for frihed.
Blomsterbedet er, for lærerinden i hvert fald, et symbol på kærligheden. Om det også betyder at Kureha nu er målet hendes kærlighed er jeg ikke sikkert på.
Liljerne her er sorte, i stedet for hvide. Men Mitsuko er jo heller ikke god person, og dette er ikke kærlighed.
Korstog. Hvor man jo bekæmpede folk der ikke passede til sit eget verdensbillede. Helt sikkert tilfældigt!
Viskelæderet forsvinder lidt efter lidt. Den repræsenterer mindet om Sumika.
Flashback, hvor vi ser dem i en ægte storm, hvor de redder blomsterbedet, så de har i hvert fald kæmpet for deres kærlighed.
Så er Kureha erklæret en social paria, og klar til at falde som bytte for rovdyrene.
Mitsuko håner Kureha ved at tage Sumikas briller på og snakke lige som hende!
Sekvensen efter retssagen er anderledes denne gang. Indtil nu har Kureha bare været en passiv figur, men nu ser vi hende så selv tage skæbnen i sin egne hænder.
De æder deres bytte, for at hjælpe Kureha, lige bag bag ved blomsterbedet, som jo så er symbol for kærligheden.
Lige til sidst et par Ondskabens Hotel referencer fra Twitter
One thing I didn't appreciate until last night is how much Kureha's room is a carbon copy of Mrs. Bates' pic.twitter.com/vypAYolK7P
— ⛐ROLLING☆Bear⚡Steve♥ (@vestenet) 20. januar 2015
Also, Kureha's weird pose in the OP makes more sense if it's replicating Marion's position post-stabbing pic.twitter.com/QEZ7acX6Ep
— ⛐ROLLING☆Bear⚡Steve♥ (@vestenet) 20. januar 2015
Ingen kommentarer:
Send en kommentar